برسی تخصصی Xbox One VA Ps4 برسی تخصصی Xbox One VA Ps4
معرفی کنسول های بازی و کامپیوتر و بازی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
نویسنده : Matin Rahighi

نقاط قوت: کنسول بازی مایکروسافت مشخصه live TV را با حالت های ابتکاری ادغام نموده و می تواند با آن کابل باکس ماهواره، تلویزیون و رسیورهای شما را کنترل نماید. گرافیک اکثریت بازی های موجود بر روی این کنسول در مقایسه با Xbox 360 نیز بطور قابل توجهی بهبود بخشیده شده است. One دارای لیست اندکی بهتر از بازی های انحصاری در مقایسه با رقیب PS4 خود است. Titanfall با Xbox One های جدید بدون هیچ تغییری از 11 مارس در دسترس است.

نقاط ضعف: کنسول بازی جدید مایکروسافت 100 دلار گران تر از PS4 است، و بعلاوه هزینه اضافی دیگری برای حق عضویت Xbox Live Gold به منظور استفاده از تقریبا هر مشخصه جذابی مورد نیاز می باشد. یکپارچه سازی live TV نیز با ناکامی های زیادی همراه شده است: فرمان های صوتی کینکت همیشه کار نمی کند، داشبورد جدید گیج کننده تر از آنچه باید باشد نیز هست، و سیستم فاقد یکپارچگی کامل از DVR است. PS4 بطور کلی گرافیک و عملکرد اندک بهتری را بر روی بازی های کراس پلتفرم تاکنون ارائه داده است.

نتیجه: قیمت بالا و کنترل صوتی ناقص و یکپارچگی TV موجب می شود تا کنسول بازی جدید دچار ضعف و کمبودهایی باشد، اما گنجاندن بازی Titanfall بصورت رایگان ( برای خرید های جدید) کمک می کند تا کنسول مایکروسافت موجب نگه داشتن آن در خط مسیری برابر با رقیب بسیار جالب PS4 سونی می شود.

بررسی تخصصی کنسول ایکس باکس وان  Xbox One مایکروسافت


هر دو کنسول حدود چهار ماه پیش منتشر شدند. از آن زمان، هر دو کنسول نیز آپدیت های نرم افزاری، اپلیکیشن های جدید، و بازی های جدید انگشت شماری را دریافت نموده اند، و همین موجب شده تا ما فرض کنیم فعلا زمان مناسبی برای بررسی این کنسول ها باشد. اگر با ماه همراه بوده باشید، حتما بخاطر دارید که چند روز پیش بررسی کاملی از کنسول بازی PS4 سونی در مقاله ای کامل ارائه داده بودیم، در این مقاله تصمیم داریم تا Xbox One مایکروسافت را کاملا زیر ذره بین قرار دهیم، با ما همراه باشید.

فقط چند ماه پس از آخرین جنگ میان کنسول ها، بنظر می آید ps4 دارای فروش بیشتری نسبت به جدیدترین ایکس باکس داشته است. اما مایکروسافت کنسول جدید خود را در شکلی از ارائه Titanfall مسلح نموده است، این یک بازی تیراندازی علمی تخیلی جدید چند نفره می باشد که انحصاری برای ایکس باکس و پلتفرم های ویندوز است. در حقیقت، خریداران از 11 مارس 2014 می توانند یک بسته جدید نرم افزاری از ایکس باکس وان که شامل Titanfall (یک بازی 60 دلاری) بدون هیچ هزینه اضافی دریافت نمایند.

کنسول بازی  Xbox One

آیا ارائه چنین بازی موجب شکستن رکورد فروش توسط آن می شود؟ نه در کل. حتی با دو آپدیت نرم افزاری کوچک بتازگی انجام شده، Xbox One همچنان با خود فهرست بررسی نشده ای از مسائل را حمل می کند: لاف زدن الکی در مورد یکپارچگی live TV و کنترل های صوتی؛ رابط داشبورد بیش از حد دشوار و پیچیده است؛ و در مواردی در بخش گرافیک و عملکرد در مقایسه با کنسول جدید سونی از خود ضعف نشان داده است. یکی دیگر از مسائل مهم برچسب قیمت است: ایکس باکس وان 100 دلار بیشتر از ps4 فروخته می شود، 499 دلار در برابر 399 دلار و بعلاوه شما مجبور به پرداخت سالیانه 60 دلار برای حق عضویت Xbox Live Gold برای انجام هر کار آنلاینی هستید، از اجرای بازی های چند نفره گرفته تا تماشای Netflix.

از سوی دیگر، پیشرفت های تدریجی هم داشته است. بروزرسانی نرم افزاری نیز تعداد انگشت شماری از بهینه سازی را دریافت نموده است، از جمله اینها عبارتند از : اندکی تشخیص صوتی بهتر کینکت، بهبود مدیریت حافظه، عملکرد کیبورد USB، نشانگر شارژ باتری برای کنترلر ها، سیستم های بهتر چند نفره و گروهی، خروجی صدای دالبی دیجیتال.

از لحاظ بازی، Xbox One با عناوینی همچون Pebble 2 و Max: The Curse of the Brotherhood خودستایی می کند. پس از ارائه Titanfall، گیمرها در حال حاضر به عنوان Project Spark دسترسی دارند: یک بازی انحصاری رایگان ارائه شده ( نسخه باز بتای این عنوان در ماه مارس وارد شده بود)، همچنین Sunset Overdrive و Quantum Break وجود دارند.

به عبارت دیگر، ایکس باکس وان نسبت به آن چه در زمان راه اندازی خود بود نیز حالا خرید بهتری است، اما همچنان در مقابل PS4 خیلی پیشرفته نیست، یا حتی از کنسول های قدیمی تر ایکس باکس 360 یا PS3 که مقرون به صرفه تر هستند، و کتابخانه بسیار بزرگتری از عناوین فوق العاده ارائه می دهند.

PS4 vs XBOX ONE


چه چیزی درون جعبه است؟

درون جعبه کنسول، power brick، سنسور کینکت، کابل 182.88 سانتی متر (6 فوتی) HDMI، یک کنترلر، و یک هدست چت می باشد. درست مانند پلی استشن 4 صد دلاری، تنها یک نسخه سخت افزاری از سیستم 500 گیگابایتی کنسول ایکس باکس وان به ارزش پانصد دلار وجود دارد.

اگرچه کینکت از قابلیت های اساسی کنسول وان نمی باشد، شما هنوز به 100 دلار بیشتر در قبال آن مجبور به پرداخت هستید. البته کینکت یک اصل مورد نیاز بود، اما واکنش ها باعث شد تا مایکروسافت به عنوان یک پیش شرط آن را حذف نماید.

 Xbox One

PS4 شامل یک ماه سرویس رایگان از PlayStation Plus می باشد (و بازی های رایگان همراه آن) و یک کوپن 10 دلاری هم برای خریدهای آنلاین در اختیار خریداران هست. از 11 مارس گذشته، شما قادر به خرید یک پکیج جدید از وان هستید که شامل یک کد برای دانلود عنوان Titanfall (به ارزش 60 دلار) می باشد و بعلاوه یک ماه حق اشتراک رایگان از سرویس Xbox Live Gold (به ارزش 5 تا 8 دلار) در اختیار دارید.


سخت افزار

کنسول مورد بررسی ما شامل یک CPU هشت هسته ای AMD، رم 8 گیگابایتی DDR3 و GPU با کلاک 853 مگاهرتز می باشد. از لحاظ فضای ذخیره سازی یک گام از رقیب سونی خود عقب تر است، اما این را هم در نظر داشته باشیم که دستگاه در همان اندازه قاب نسل گذشته خود ارائه شد. هر دو کنسول از معماری تقریبا ساخته شده این نسل نیز برخوردار می باشند، در نتیجه عملکرد گرافیکی که از این کنسول ها می بینیم نیز تقریبا با هم برابر است. تاحدودی تفاوت های قابل توجهی در سرعت اجرا وجود دارد. برای مثال، Tomb Raider بر روی PS4 در فریم ریت 60fps اجرا می شود، اما بر روی کنسول وان تنها در فریم ریت 30fps اجرا می شود.

Xbox One بطور قابل توجهی حجیم تر و کمتر شیک نسبت به پلی استیشن 4 می باشد؛ برخی آن را همچون یک VCR توصیف نموده اند. چیز خاصی برای توصیف آن بنظر نمی آید، اگرچه لوگوی سفید درخشان Xbox بر روی پانل راست بطور عجیبی آرام بخش است.

درون جعبه کنسول بازی Microsoft Xbox One مایکروسافت

یک مسئله ناخوشایند از 360، وجود power brick اکسترنال در کنسول وان است، که در مقابل ps4 نیزتر و تمیزتر می باشد، چرا که منبع تغذیه درون قاب جایگذاری شده است.

وان دارای وزن 8 پوند (3.62kg) و ابعادی در عرض 13.5 اینچ ( 34.29cm)، بلندی 3.2 اینچ ( 8.1cm) و ضخامت 10.2 اینچ (25.9cm) می باشد که در مقابل دستگاه سونی با ضخامت 12 اینچ (30.48cm) نیز از رقیب ضخیم تر است. برخلاف ps4، هارددیسک داخلی 500 گیگابایتی وان توسط کاربر قابل تعویض نیست. یکی از ویژگی کنسول وان پشتیبانی از وایرلس Wi-Fi Direct و 802.11n می باشد، اما هیچ پشتیبانی از بلوتوث وجود ندارد.

بخش بالا و پیرامون جعبه با منافذی اشغال شده است. وان دوباره طراحی شده تقریبا 24-7 است، چرا که آن بین کابل باکس و تلویزیون شما قرار می گیرد.

کینکت کنسول Microsoft Xbox One

Kinect 2.0 همراه پکیج کنسول وان ارائه می شود و درون سیستم عامل کنسول تلفیق شده است، حتی بیشتر از دوربین پلی استیشن کنسول ps4 که به ارزش 60 دلار بصورت کاملا اختیاری برای سیستم سونی فروخته می شود. کینکت برای عملیات مورد نیاز نیست، اما مایکروسافت بشدت اصرار دارد که در حین راه اندازی اولیه دستگاه نیز آن را هم اتصال دهید. برخلاف دوربین PS4، شما نمی توانید کینکت را بر فراز TV خود قرار دهید؛ که بخصوص این مسئله می تواند مشکل ساز باشد در صورتی که شما یک نوار صوتی در پایه صفحه نمایش خود داشته باشید.

هنگامی که آن را روشن می کنید، با سه چراغ بلستر اینفرارد(IR) در جلوی از کینکت مواجه خواهید شد. در حقیقت، وان می تواند فرمان های IR را ارسال و دریافت نماید، به این معنی که آن می تواند تلویزیون و رسیور صوتی و ... را کنترل نماید، و فرمان ها را از ریموت استاندارد جهانی بپذیرد. PS4 نمی تواند هیچ یک از این کارها را حتی با دوربین متصل خود انجام دهد. توجه داشته باشید، با این حال دیتابیس کدهای کنترل از وان جامع نبوده و ما در حال حاضر دریافتیم که قادر به کنترل برخی تلویزیون های mainstream نمی باشد.

بررسی کنسول Microsoft Xbox One مایکروسافت

پشت دستگاه شاهد پورهای ورودی و خروجی HDMI ( برای ادغام live TV)، یک پورت صوتی نوری، دو اسلات USB 3.0 ( بعلاوه یکی از این مدل در کناره چپ دستگاه هست که در مجموع 3 تا می شوند.)، رابط اتصال کینکت، یک اسلات برای بلستر IR، و یک پورت اترنت نیز هستیم. برای راه اندازی، یک سیم که درون جعبه گنجانده نشده است باید بصورت دستی از کنسول به دستگاههای مربوطه که قادر به دریافت فرمان های صوتی هستند نیز وصل شود.

کنترل ریموت مدیای وان با سازگاری با بیشتر دستگاهها از ماه مارس به ارزش 25 دلار در دسترس خواهد بود. ایکس باکس وان باید بصورت افقی قرار گیرد، برخلاف ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 و 4. در نهایت، خبر خوب برای دارندگان تلویزیون های با تعریف استاندارد این است که ایکس باکس وان تنها از طریق HDMI بصورت دیجیتالی متصل می شود.


گیم پلی

اکثریت بازی های Xbox One که ما اجرا کردیم نیز در نمای فوق العاده و عمدتا خوب اجرا می شدند. Dead Rising 3 قادر به نمایش گیج کننده ای از زامبی ها بر روی صفحه به یکباره می باشد. Ryse: Son of Rome و Forza Motorsport 5 دارای بهترین نما در میان اولین محصولات از عناوین انحصاری کنسول وان هستند.

همانند ps4، اکثریت پلتفرم گیم های Xbox One، بویژه آنهایی که در حال حاضر بر روی سیستم های نسل فعلی در دسترس هستند نیز به درستی بنظر می آید که حاشیه بهتری نسبت به نسخه های ps3 یا Xbox 360 داشته باشند. در مواردی خاص، همچون عناوین بازی های ورزشی EA، موتورهای جدید نسل بعدی از مزیت های بهینه سازی سخت افزاری بهتر استفاده می کنند.

در طول هر فصل از گیم پلی، گیمرها می توانند آن را به حالت تعلیق درآورند و به بخش سیستم عامل کنسول برگردند، live TV تماشا کنند، دیگر اپلیکیشن ها را باز نمایند یا وارد بخش تنظیمات شوند. بازی در حالت تعلیقی تنها زمانی از دست خواهد رفت که شما بازی دیگری را آغاز کنید یا کلا کنسول را خاموش نمایید.

مایکروسافت از توسعه بازی های مستقل برای پلتفرم پشتیبانی می نماید، و آن عناوین بطور انحصاری در فروشگاه بازی وان در دسترس خواهند بود. خارج از تنها ارائه های دیجیتالی، تمامی عناوین بر روی دیسک یا در شکل دیجیتال در دسترس خواهند بود. اگر شما نسخه های دیجیتالی از بازی ها را خریداری نمایید، شما می توانید دانلود کرده و آنها را بر روی هر ایکس باکس وانی که لاگین کرده اید نیز اجرا نمایید. اگر شما نسخه های دیسک را خریداری کرده باشد، هر جایی که می روید باید آن را به همراه خود داشته باشید. PS4 گزینه های مشابهی را برای اشتراک گذاری بازی های مبتنی بر دیسک و دیجیتالی ارائه می دهد.

تمامی بازی ها اعم از مبتنی بر دیسک یا دیجیتال، بطور کامل بر روی سیستم نصب می شوند. شما تنها نیاز به دیسک برای اجرای آن نیاز خواهید داشت بسته به اینکه چگونه بازی را خریداری کرده باشید. زمان نصب قابل توجهی برای اولین باری که شما بازی را اجرا می کنید نیز وجود دارد، این زمان بطرز محسوسی طولانی تر از مدت زمان لازم برای شروع یک بازی برای اولین بار بر روی ps4 است. درست مانند PS4، کنسول وان مورد بررسی ما در کل هیچ سازگاری با دیسک های Xbox 360 ندارد.

از زمان اعلام ایکس باکس وان، مایکروسافت واقعا از ایده محاسبات ابری سخنی به میان نیاورده است. هیچ یک از عناوین بازی های راه اندازی شده که ما دیده ایم شامل محاسبات ابری در هر شیوه قابل توجهی نشده اند، اما مطمئن هستیم که این فن آوری آشکار خواهد شد زمانی که عمیق تر به چرخه کنسول وارد شویم.


کنترلر

برای تیم ایکس باکس بهینه کردن کنترلر ایکس باکس 360 کار سختی می باشد. با توجه به جایگاه D-pad در آن، کنترلر 360 یکی از راحت ترین کنترلر های ساخته شده تاکنون می باشد. برای Xbox One، شکل و احساس کنترلر با ترفندهایی دچار تغییرات جزئی شده است، البته ما نمی توانیم بگوییم که کنترلر جدید در کل بهتر است.

کنترلر جدید لزوما ناراحت کننده نیست، اما در دست گرفتن آن کمی متفاوت است و شامل زوایای بیشتری می باشد چنانکه با منحنی کنترلر 360 متضاد است. دکمه راهنمای ایکس باکس ( در حال حاضر دکمه Home) در جایگاه خوبی قرار گرفته است (در کنترلر 360 در پهلوی این دکمه کنترلر های بازگشت و منو جای گرفته بودند)، و همین امر موجب شده از ضربه تصادفی بر روی آن اجتناب شود. دکمه های بازگشت و شروع در حال حاضر به ترتییب دکمه های View و Menu هستند.

کنترلر کنسول ایکس باکس وان Microsoft Xbox One مایکروسافت

کنترلر Xbox One هنوز دارای همان طراحی برای دکمه ها و استیک های آنالوگ نیز با همان فرمت هستند. D-pad دارای نمای بسیار متفاوتی در مقایسه با معادل خود بر روی کنترلر 360 است. دیگر خبری از طراحی دیسکی نیست و پد جهت دار در شکل بعلاوه درحال حاضر برای چهار جهت قابلیت کلیک شدن دارد، و کاملا ورودی های تصادفی را که در نسخه های پیشینش رنج آور بوده را برطرف و حل کرده است.

دکمه های LB و RB در حال حاضر دارای فضای بیشتری در بخش بالای کنترلر هستند و تریگرهای L و R دارای واقعا فشار و حس عالی و سختی می باشند. حتی موتورهای rumble مستقل به هر یک از تریگرها بسته و مهار شده اند، برای مثال به منظور فشار دادن بر روی گاز نیز تریگر سمت راست رفتار خواهد کرد.

در بالای کنترلر یک پورت Micro-USB است که می تواند استفاده شود اگر یک باتری قابل شارژ نصب شده وجود داشته باشد. همچنین یک دکمه sync و دو بلستر IR برای ارسال اطلاعات به کینکت دیده می شود.

کنترلر کنسول Microsoft Xbox One مایکروسافت

در قسمت پایین کنترل یک پورت برای اتصال هدست چت وجود دارد. متاسفانه، این رابط سازگار با هر هدست 360 نیست، هر چند مایکروسافت یک آداپتور را به زودی عرضه خواهد شد.

کنسول ایکس باکس وان قادر به پشتیبانی از 8 کنترلر متصل بطور همزمان می باشد، برای داشتن کنترلر های بیشتر متقاضیان می توانند آنها را به ارزش 60 دلار و بصورت جداگانه خریداری نمایند.

PS4 vs. XBOX ONE


Kinect 2.0 و رابط Xbox One

در حالی مایکروسافت بنظر می آید در کل موارد عمیقا ریشه داری همچون سنس های حرکتی (motion sensing) و دوربین تشخیص صوت را در کنسول جدیدش از دست داده است. مطمئنا، کینکت برای کار با وان مورد نیاز و ضروری نمی باشد، اما همچنان با بیشتری از تجربه های کنسول جدید بسیار زیاد عجین شده است.

Xbox One تقریبا با کینکت و صدای شما قابل کنترل است، هرچند این می تواند برای برخی لحظات خسته کننده باشد. کینکت همیشه به درستی نمی شنود و در حالی که انجام کار بر روی کنترلر ممکن است تنها در ثانیه ای طول بکشد نیز زمان طولانی تری را تلف خواهد نمود چنانکه شما باید شروع به بیان و تلفظ هر هجا برای بیان واضح تر داشته باشید.

Kinect 2.0 تعداد انگشت شماری از دستورات حرکتی و صوتی جدید را معرفی کرده است، اگر وارد جزئیات شویم می توانیم بگوییم که مایکروسافت بصورت ترفند آمیزی 30 فرمان صوتی و 5 فرمان حرکتی جدید را ارائه نموده است، این مطلب در یکی از برگه های راهنمای کنسول نوشته شده بود که مایکروسافت به ما داده بود، جالب است که این برگه درون جعبه کنسول دیده نشده است.

هنگام کار، کینکت می تواند لحظات ماهرانه ای را فراهم آورد. حتی کارهای ساده از روشن کردن کنسول بدون نیاز به پیداکردن کنترلر نیز یک کار سخت اما شیک هست.

کنسول تنها با استفاده از چهره شما قادر به لاگین کردن است، تا 6 چهره و شش لاگین. هنگامی که کنترلر را روشن می کنید، کنسول متوجه می شود که پلیر کنترلر را نگه داشته است. این یک ترفند زیرک اما در عین حال موثر است، بخصوص زمانی که چند کاربر یک کنسول واحد را به اشتراک می گذارند. در طول آزمون های ما با ویژگی ها، دریافتیم که کنسول وان در حدود 75 درصد از زمان نیز قادر به تشخیص ما خواهد بود. پس از چهار ماه کار کردن با کنسول، این رقم به حدود 85 درصد بهبود یافته است.

زمانی که شما با کنسول دیگری خارج از کنسول اصلی خانگی خود وارد(لاگین) می شوید، محتویات شما تنها در صورتی دردسترس است که شما به عنوان کاربر خانگی ( به این معنی که دکمه Home فشرده باشید ) بر روی کنترلر در حال کار باشید.

استفاده از اپلیکیشن Skype واقعا تجربه عالی را می دهد. سنسور کینکت مکانیکی نیست، اما آن می تواند با توجه به تعداد افراد حاضر در اتاق عمل بزرگنمایی را انجام دهد. با ردیابی اسکلت هر شخص، Skype video feed تضمین خواهد نمود که همه در قاب کنفرانس ویدئویی حضور خواهند داشت. اسکایپ بخوبی درون سیستم عامل تکمیل شده و به مجموعه فرمان های صوتی پاسخگو است. بخاطر داشته باشید که استفاده از اسکایپ به حق اشتراک Xbox Live Gold نیاز است.

انکار کردن این موضوع سخت است که زیبایی رابط با کاشی کاری های طراحی ویندوز 8 شباهت دارد، بخصوص اینکه چگونه کاربران می توانند آیتم ها را بر روی صفحه شان پین نمایند. تقریبا هر چیزی از اپلیکیشن ها تا گیم ها، آلبوم های خاص، نمایش tv و فیلم ها نیز قابل پین شدن هستند. کاربران می توانند لمس سفارشی برای صفحه نمایش با قابلیت انتخاب رنگ های فوق العاده موضوعی را بیافزایند.

PS4 vs. XBOX ONE

داشبورد وان مانند یک رویکرد سه پایه بر روی سه سطح بنظر می آید: Pins، خانه،فروشگاه. Pins بوک مارکی است که شما می توانید برای دسترسی سریع تقریبا هر چیزی نیز قرار دهید، و بخش استور پورتالی برای تمامی محتویات قابل دسترس بر روی وان است. صفحه هوم اصلی جایگاهی برای پنجره های بزرگ می باشد که شامل اپلیکیشن ها، بازی، یا قطعه ای از مدیا در حال اجرا می باشد. اطراف آن کاشی هایی از نرم افزارهای اخیرا استفاده شده وجود دارند و در سمت چپ به بخش پروفایل کنسول خود دسترسی دارید.

متاسفانه، آنچه که ساده بر روی سطح بنظر می آید، تعداد انگشت شماری از پیچیدگی در بخش پایین پنهان شده اند. پلتفرم تعدادی ایده جالب را معرفی کرده است؛ یکی از جالبترین مشخصه ها snap است که اجازه می دهد تا شما بطور همزمان چندین اپلیکیشن را اجرا نمایید. در حقیقت این مشخصه همان مفهوم مالتی تسکینگ است که برای اولین بار در یک کنسول ارائه شده، اما پیاده سازی آن بنظر گیج کننده می تواند باشد.

Snap قادر به پشتیبانی از هر اپلیکیشنی نیست. مثلا شما قادر به اجرای اینترنت اکسپلورر با بازی هستید، اما امکان اجرای چندین اپلیکیشن مدیا امکان پذیر نیست. سوئیچ کردن میان اپلیکیشن ها از طریق فرمان های صوتی کلیدهای میانبر صورت می گیرد.


راه اندازی

اولین چیزی که کنسول وان از شما می خواهد اتصال به وب است، چنانکه شما می توانید تمامی آپدیت های فریمور و پچ های فعلی را دانلود نمایید.

سپس شما نیاز خواهید داشت تا کینکت و برنامه دستگاههای AV خود را قبل از آماده شدن برای شروع یک گیم یا تماشای یک ویدئو لایو تنظیم نمایید؛ سپس شما باید اتصال به ایکس باکس وان را انتخاب نمایید.

سپس باید زمانی را برای انجام تنظیمات به منظور دستیابی به رفتارهای کنسول وان انجام دهید. آپدیت انجام شده در اواخر زمستان نیز اندکی از چیزها را بهبود بخشیده است، اما همچنان تجربه خسته کننده ای را به کاربر می دهد، بخصوص در هنگام انجام تنظیمات مربوطه برای پخش خوب با لایو تی.وی.


کنترل Living room: این مشخصه را به عنوان یک مکمل در نظر بگیرید

یکپارچه سازى لایو تی.وی احتمالا بلندپروازانه ترین مشخصه خارج از جعبه کنسول مورد بررسی ما است که در حال حاضر انجام می شود. کنسول وان خواستار ارتباط برقرار کردن میان تلویزیون و کابل باکس شما می باشد، بنابراین این یک تجربه مناسب می تواند باشد.

Xbox One Guide یک پوشش راهنمای کانال است که در بالای سیگنال لایو تی.وی شما ظاهر می شود. از اینجا شما می توانید به جستجو بپردازید چنانکه شما بطور معمول از طریق راهنمای کابل با صدای خود یا کنترلر انجام می دهید. چند مشخصه خاص وجود دارد که OneGuide ارائه می دهد، مانند Favorites و App channels. مورد اول به کانال هایی که بیشترین بازدید کننده را در میان شما دارد درون بخش OneGuide گروه بندی نمایید، و مورد دوم امکان دسترسی به محتویات خاص بدون نیاز به خارج شدن به لایو تی.وی را می دهند. تنها محتویات خاصی که در حال حاضر پشتیبانی می شود Hulu Plus است، اما Netflix پشتیبانی نمی شود.

خوب، کینکت چگونه کار می کند؟ مدت زمان درک اینکه چه چیزی را ما خواستار انجام آن توسط این سنسور هستیم نیز حدود 75 درصد است، مثلا ما تصمیم گرفته ایم کدام کانال را تماشا کنیم، و یا .... مساله خاص تر این است که کینکت قادر به یافتن همه کانال ها نیست، از جمله اینها می توان به HGTV اشاره نمود.

گاهی اوقات به هر دلیل کینکت قادر به پاسخگویی فرمان های صوتی نمی باشد. و گاهی اوقات حتی نحوه پاسخگویی این سنسور صحیح نمی باشد که در نتیجه ناامید کننده است.

علاوه بر نقاط ضعف دیده شده در بلستر IR، کینکت نمی تواند ورودی بر روی رسیور یا تی.وی شما را تغییر دهد، یعنی اگر این سنسور را با روشن بودن تمامی دستگاههای خود راه اندازی کنید، شما نیاز دارید تا بصورت دستی از ورودی صحیح هر چیزی اطمینان حاصل نمایید. هیچ گزینه ای برای کنترل تاخیرهای ورودی، دستورات سفارشی و ... وجود ندارد. همچنین استفاده از کینکت برای کنترل کابل باکس خود با تاخیر ذاتی همراه است، و به همان اندازه ضربه زدن بر روی دکمه های ریموت سریع نمی باشد.

قابلیت های DVR اساسا وجود ندارد، چرا که هیچ راهی برای ارسال دستورات گسترده سطح بالا به کابل باکس برای ضبط های خاص وجود ندارد. هیچ کمبودی با کنسول نیست، اما در حال حاضر هیچ روشی برای دسترسی به دیگر فرمان های صوتی یافت شده بر روی ریموت کابل باکس وجود ندارد، بنابراین شما برای ناوبری کابل باکس های غیرضروری بسیار به ریموت دستی اورجینال نیاز خواهید داشت.

در سمت فنی تر از چیزها، ما دریافتیم که وان با موفقیت از میان سیگنال های ویدئویی اورجینال برای رسیدن به کابل باکس عبور می کند، یعنی هیچ وضوح قابل توجه یا کیفیت تصویر از دست رفته ای وجود ندارد. در حالی که صدای Dolby Digital 5.1 در زمان راه اندازی کنسول وجود نداشت، اما در آپدیت انجام شده در ماه مارس ارائه شد.

همچنین یکپارچه سازی Live TV را با استفاده از قابلیت اسنپ می توان در یک زمان به تماشای تی.وی و اجرای بازی پرداخت. در کل انتظار داریم در بروزرسانی های آینده سیستم شاهد اصلاحات و ترفندهای جذاب تری از سوی سازنده برای لایو تی.وی باشیم.


فراتر از TV: نگاهی بر دیگر برنامه ها

ایکس باکس 360 دارای قابلیت های چشمگیری برای اتاق نشیمن شما می باشد، مشخصه هایی که هنوز در کنسول مورد بررسی ما ارائه نشده و باید صبورانه منتظر بمانیم.

مایکروسافت لیست بلندی از برنامه های راه انداز را در نوامبر اعلام کرد که قرار بود تا بهار 2014 وارد شوند. از جمله این لیست می توان به Amazon Instant ،Netflix ،Hulu Plus ،NFL ،Crackle ،CW ،Twitch ،Vudu ،YouTube ،FoxNow ،FXNow ،TED ،Redbox ،Verizon FiOS و اسکایپ اشاره نمود. با این حال، اپلیکیشن های اصلی همچون HBO Go ،Pandora ،Spotify هنوز وجود ندارند.

بعبارت دیگر، اگر در حال حاضر از کنسول 360 مایکروسافت برای جریان ویدئویی مهم خود استفاده می کنید، هیچ تمایل برای جایگزین کردن آن با وان ندارید.

جستجوی ویدئویی کراس پلتفرم با استفاده از کینکت و بینگ، یکی از جالبترین ویژگی های پشتیبانی شده در کنسول وان هست که بر روی 360 هم ارائه شده بود. با گفتن عبارت Xbox, Bing 'Parks and Recreation، سپس تمامی خدمات ویدئویی در دسترس را بصورت لیست شده و منظم شاهد می باشیم، هرچند احساس می شود که آن بطرز عجیبی با محتوای کابل تی.وی شما جدا شده است. شما خواستار جستجو برای ادغام نتایج از محتویات DVR و TV خود هستید، اما جستجو به اپلیکیشن جریان های ویدئویی در حال حاضر محدود شده است. در واقع می توان آینده ای را پیش بینی کرد که با جستجوی بینگ و OneGuide بتوان به محتویات کابل خود از طریق اپلیکیشن های تصدیق شده مانند اپلیکیشن Xfinity کنسول Xbox 360 دسترسی داشت، اما حتی برای حال حاضر اپلیکیشنی برای چنین خدماتی در کنسول وان ارائه نشده است.

پشتیبانی از دیسک های بلو-ری، DVD و CDها بر روی کنسول وان وجود دارد. ایکس باکس وان در بخش پشتیبانی از DLAN نیز دچار ضعف است. این کنسول تنها از پروتکل اختصاصی مایکروسافت "Play To" پشتیبانی می کند. برای دستیابی کنسول وان به جریان مدیای شما، به بارگذاری درون اکانت SkyDrive نیاز خواهد بود، که می توان از طریق برنامه SkyDrive بر روی کنسول (که در حال حاضر به OneDrive عنوان تغییر کرده) دست یافت.


اشتراک گذاری

اشتراک گذاری گیم پلی بر روی دو کنسول جدید سونی و مایکروسافت در آینده ارائه خواهد شد. پلی استیشن 4 قادر به آپلود تصاویر در فیسبوک یا توئیتر می باشد، در حالی که وان تنها قادر به آپلود جریان های ویدئویی است. در حقیقت، تنها ویدئوهای ضبط شده را می توان با استفاده از اپلیکیشن آپلود بارگذاری نمود، چنانکه با مباحث Twitch و Ustream ارائه شده بر روی PS4 در تضاد است. گیمرها می توانند ویدئوهای ضبط شده را با استفاده از برنامه Upload Studio ادیت نمایند، هرچند که هیچ کدام از این دو اپلیکیشن ذکر شده در حال حاضر در دسترس نیستند. کاربران به زودی قادر به آپلود ویدئوها بر روی صفحه فیسبوک خود و پخش بر روی Twitch هستند.

بنظر می آید که یکپارچه سازی اجتماعی بر روی کنسول وان برای حال حاضر ارائه نشده است و ضبط بازی چنانکه بر روی PS4 یکپارچه شده نیز گنجانده نشده است. اگر شما خواستار استفاده از صدای خود برای بیان عبارت Xbox record that نیستید، پس مراحل دیگری برای انجام این کار نیز وجود دارد. و در جایی که کنسول سونی 15 دقیقه آخر از گیم پلی را ضبط می کند، کنسول وان تنها 30 ثانیه آخر را بافر می کند.


Xbox Live Gold

برای اجرای بازی چندنفره به حق اشتراک Xbox Live Gold نیازمند هستید. اما مضحک است که این اکانت هنوز هم برای بخش وسیعی از مشخصه های اساسی وان مورد نیاز است، چرا که بیشتر اینها همچون game DVR، جریان های Netflix و غیره با خرید PS4 بصورت رایگان ارائه می شوند.

شاید این مساله آنقدرها در گذشته مهم نبوده باشد، چرا که ایکس باکس 360 ارزان بوده است، اما حالا کنسول وان 100 دلار گران تر از رقیب سونی خود می باشد، در واقع برای این حق عضویت به منظور دریافت قابلیت های اساسی مجبور به پرداخت 60 دلار در هر سال می باشید. حتی اگر شما این حق عضویت را نداشته باشید نمی توانید از مشخصه راهنمای کانال ایکس باکس وان بهره ببرید.

همچنین Xbox Live Gold برای اسکایپ، ذخیره سازی ابری، game DVRها و مشخصه اپلیکیشن Upload مورد نیاز است. مانند PlayStation Plus در کنسول سونی، Xbox Live Gold بازی های رایگانی را برای هر ماه ارائه می دهد.

 مقایسه Xbox One با PS4

تنها مشخصه برجسته ای که بنظر می آید به اکانت نیاز ندارد، نیز SmartGlass است، این مشخصه نیز برای Windows Phone ،iOS و Android در دسترس است و با اپلیکیشن معادل خود بر روی 360 کاملا متفاوت است.


مقایسه Xbox One با PS4

این کار سختی است که از بین این کنسول جدید یکی را بر گزینیم، چرا که هر یک معایب و مزایای خاص خودشان را دارند. در ابتدا آن چیزی که در بین این دو کنسول باید در نظر گرفت بازی است. در زمان راه اندازی و بخش طبقه بندی های انحصاری، کنسول وان بسختی پلی استیشن 4 را شکست می دهد. می توان گفت که PS4 در ماههای آینده دارای یک برنامه مستقل قوی خواهد شد. جایی که PS4 دارای بازی های انحصاری AAA همچون Infamous: Second Son و وان دارای Titanfall است. از دیگر بازی های مختص کنسول وان می توان به Quantum Break ،Sunset Overdrive ،Project Spark و بازی جدید Halo و غیره اشاره نمود.

 مقایسه Xbox One با PS4

البته اگر قیمت کنسول ها را مورد توجه قرار دهیم، بنظر می آید که کنسول سونی در کل دارای ارزش بیشتری در این لحظه است، بخصوص اگر برتری های گنجانده شده PlayStation Plus در برابر Xbox Live Gold درنظر بگیریم.

از دیگر لحاظ، یکپارچه سازی کینکت کنسول وان با لایو تی.وی نیز در هیچ مسئله ای از PS4 مطابقت نمی کند. بنابراین اگر این موضوع مسئله حیاتی برای شما است پس انتخاب برای شما ساده و بی دردسر می باشد. البته این مسئله برای شرایط فعلی اینگونه است، و زمانی که خدمات streaming TV کنسول PS4 برای بعد از سال 2014 از سوی سونی ارائه شود نیز شرایط تغییر خواهد کرد.

این کار احمقانه ای است که ما کنسول ها را بر اساس مشخصات سخت افزاری شان خرید نماییم، بخصوص اینکه این دو کنسول از این لحاظ تقریبا برابر هستند. بهتر است تا منتظر بمانیم و ببینیم در ماههای آینده بازی های چندپلتفرمی چگونه بر روی این کنسول ها اجرا می شوند. مثلا بازی Call of Duty: Ghosts بر روی کنسول وان به نسبت PS4 دارای فریم ریت بهتری است، اما بر روی کنسول پلی استیشن 4 نیز بصورت طبیعی با ماکزیمم رزولوشن 1080 پیکسل اجرا می شود. از سوی دیگر، بازی Tomb Raider: Definitive Edition با فریم ریت 60fps بر روی دستگاه سونی اجرا می شود، اما بر روی کنسول مایکروسافت نیز 30fps است. در این مرحله، بازی های پلتفرمی (نرم افزار برای هر دو کنسول دردسترس است) نیز به نما و اجرای اندکی بهتر بر روی کنسول PS4 تمایل دارند.

 مقایسه Xbox One با PS4


نتیجه گیری

کنسول مورد بررسی ما امتیازی را به دلیل داشتن گرایش های ذهنی خلاق و پیشرو و جاه طلبی های انجام شده در یکپارچگی مشخصه لایو تی وی و کنترل سینمای خانگی نیز بدست می آورد.

در این زمان، سیستم قادر به قانع کردن افراد با مجموعه ای جالب از نرم افزار می باشد چنانکه بر ارزشمندی های آن می افزاید. درست مانند PS4، کنسول سونی دارای مقدار زیادی و البته خوبی از عناوین بازی ها می باشد که در حال حاضر بر روی سیستم قابل اجرا هستند، و این دسته از بازی ها ضرورتی به ارتقا ندارند.

 مقایسه Xbox One با PS4

احساس می شود کنسول وان مایکروسافت کمی از لحاظ رابط و برنامه های خود گیج کننده است، که برای گیمرها مسئله خوشایندی نمی باشد. از سوی دیگر این سوال در ذهن افراد خطور می کند که چه نیازی به پرداخت 500 دلار است، در حالی که با 100 دلار کمتر هم می توانیم به برنامه های جالبی دست یابیم.

جایی که سونی PS4 را به عنوان کنسول گیمرها معرفی کرده، مایکروسافت احساس می کند که می تواند مشتریان خود را با ارائه نقش های زیادی نیز بهتر خدمت دهد. خوشبختانه، این همچنان قادر به اجرای بازی ها با نمای عالی است.

حتی با وجود دو بروزرسانی انجام شده، کنسول وان دارای برخی چالش ها است و البته گرانترین کنسول نسل جدید هم بحساب می آید. در حالی که این یک دستگاه بازی کامل است، دیگر مشخصه های نیز بر ارزشمند کردن این کنسول می افزایند. 500 دلار برای بسته Titanfall نیز معامله خوبی بحساب می آید، اما شایان ذکر است که همین بازی دو هفته پس از شروع بکار کردن وان نیز برای ایکس باکس 360 ارائه شد.

 مقایسه Xbox One با PS4

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: Xbox One va ps4 ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید.امیدوارم مطالب به دردتان بخورد.